Winkelwagen
-
Winkelwagen is leeg
Het is begin november en dus reist de motorwereld massaal af naar Milaan. Het is tijd voor de grootste motorbeurs ter wereld: EICMA 2024. In het beurzencomplex Fiera Milano worden de nieuwigheden voor 2025 gedeeld met het publiek.
Motormerken, kleding- en helmfabrikanten en aanverwante bedrijven uit de motorbranche geven acte de présence. Daar kunnen we, zo nieuwsgierig als we zijn, natuurlijk niet van wegblijven. In deze blog lees je over alle highlights op motorkledinggebied.
Hoewel het echte nieuws van Sena komt, gebruikt Cardo de EICMA om stil te staan bij het 20-jarig jubileum dat het bedrijf tegemoet gaat. Het bedrijf zette als eerste mesh technologie in voor motorcommunicatie en noemt 2025 ‘The year of Mesh’. Daarmee wordt geduid op de gratis update die vanaf het begin van het nieuwe jaar beschikbaar komt voor tweede generatie Packtalk units (Packtalk Edge, Neo, Custom en Pro).
De Cardo Mesh Boost update bestaat uit:
Sena pakt zijn moment om het nieuwe vlaggenschip aan te kondigen waarmee het de strijd tegen Cardo opnieuw inzet. Het nieuwe Sena 60S communicatiesysteem is het eerste van Sena dat een waterbestendige certificering krijgt: IPX7. Waardoor die beter bestand is tegen de elementen.
Waar het echt om draait bij Sena is de nieuwe Wave Intercom. Oftewel Mesh 3.0. Het zorgt ervoor dat je op deze manier een ongelimiteerd aantal rijders kunt koppelen zonder beperking in bereik. Hiervoor wordt Mesh naadloos geschakeld met een VoIP technologie. Waarvoor de Sena overigens wel gebruik maakt van je mobiele data.
We zijn benieuwd naar de praktijk, maar de nieuwe Sena 60S werkt met AI. Dit ondersteunt de spraakbesturing en de nieuwe geavanceerde ruisonderdrukking. De prijs van dit nieuwe model ligt op 399 euro. Dit maakt de nieuwe Sena een sterker alternatief voor de Cardo Packtalk-serie.
In de line-up van de Duitse fabrikant ontstond een gat tussen de helmen met nieuwe ECE 22.06 keuring. Die ze op geheel eigen wijze hebben weten te vullen: met de nieuwe Schuberth J2. Een premium touring jethelm die als opvolger van de M1, M1 Pro en eerdere J1 komt.
Het opvallende zit aan de voorkant. Op een plek waar je bij andere jethelmen niets vindt. Zo is die namelijk uitgevoerd met een verwijderbare kinbar. Dit verbetert de bescherming ten opzichte van een reguliere jethelm. Alhoewel de J2 jethelm puur getest is als jethelm. Verder verkondigt Schuberth dat deze jethelm de stilste is op de markt. Waar getest is met 100 km/u en een geluidsniveau van 88dB wordt bereikt op een naked bike.
De J2 jethelm valt volledig in het plaatje bij de overige modellen. Zo heeft Schuberth inmiddels het Individual Program waarmee met padding de pasvorm is aan te passen. Is het model voorbereid op het Sena SC2 communicatiesysteem en als nieuwe optie het Cardo SC Edge communicatiesysteem.
De helmschaal komt in twee maten, wat redelijk beperkt is, en de J2 is voorzien van het Anti-Roll-Off-System. Dat voorkomt dat de kinband van het hoofd schuift bij een ongeval. De prijzen zullen gelden vanaf 549 euro voor de standaard kleuren en 629 euro voor de graphics.
AGV en de voltallige Dainese groep - waar de Italiaanse helmfabrikant onderdeel van is - schitterde vorig jaar door afwezigheid. Dit jaar zijn ze terug met een aantal mooie primeurs. Te beginnen met de AGV K7, een gloednieuwe premium integraalhelm.
Dit model is afgeleid van de K6 met een hoogwaardige binnenvoering en geïntegreerd zonnevizier. Daarnaast is die net als de Tourmodular systeemhelm voorbereid op het Insyde communicatiesysteem met Cardo Mesh technologie. Hij is compact van formaat (met 3 schaalmaten) en licht van gewicht ten opzichte van de alternatieven van Shoei en HJC.
Het nieuwe GT-8 vizier biedt ongelimiteerd zicht met een horizontale kijkhoek van 190 graden en standaard is een Pinlock 120 lens meegeleverd. Het sportieve uiterlijk komt van de geïntegreerde achterspoiler en het profiel van de helm. Dit laatste doet AGV bewust bij haar helmen om op deze manier de sleutelbeenderen te beschermen in het geval van een crash.
De prijzen beginnen bij 449 euro en lopen tot 579 euro. Afhankelijk van kleur en graphic.
Dainese is pionier als het gaat om motorairbags. Als eerste kwamen zij met de eerste versie van het smart jacket. Een op zichzelf werkend airbagvest dat geheel autonoom met eigen sensors werkt. Na geluisterd te hebben naar de bevindingen en een groot onderzoek onder motorrijders, wat hen ervan weerhoudt om een airbag te dragen, volgt de introductie van de nieuwe generatie: Smart Air.
Om te beginnen is de form factor drastisch aangepakt. Er is 20% op gewicht bespaard, een stretch textiel gebruikt met beter luchtdoorlatende eigenschappen. Voortaan is het niet langer nodig om direct na het ontplooien langs een dealer te gaan. Na de derde keer hoef je je pas tot een dealer te wenden. Nieuwe touring jassen in de 2025 collectie van Dainese zullen een voorbereiding krijgen om de Smart Air in vast te lussen.
Voor de Smart Air download je de D-Air app voor iOS en Android. Hierin kan de status worden uitgelezen en een update worden uitgevoerd. De prijs van de Smart Air airbag is 649 euro en hij komt beschikbaar in 3 maten: XS/S, M/L en XL/XXL en is unisex te dragen.
De flipover helm is mateloos populair. Waar je vroeger enkel de keuze had uit de Boxer helm, bieden nagenoeg alle merken tegenwoordig een alternatief aan. Het Chinese LS2 Helmets is er groot mee geworden. Deze helmen behoren tot de best verkochte modellen bij Motorkledingstore. Op de EICMA toont de fabrikant zijn vierde generatie: de LS21 FF910 Advant II.
In verhouding met de andere flipover helmen heeft die een slank profiel. Dit komt door de geringe breedte en de 3 schaalmaten die voor de FF910 Advant II worden gebruikt. De KPA helmschaal is een eigen materiaal dat bestaat uit thermoplastic, gemixt met aramidevezels.
Standaard wordt de FF910 met een Pinlock 120 lens geleverd. Het hoogwaardige helminterieur beschikt over Coolmax technologie waarmee deze helm over alle eigenschappen beschikt van een serieuze touring helm. Het meest opvallende zijn de carbon details op de topventilatie, zijplaten en als achterspoiler. De verkoopprijs van 339 euro is erg scherp in verhouding met de concurrentie.